هدر صفحات هدر صفحات

آیت الله صادق آملی لاریجانی حضور مردم در پای صندوق های رای نشان می دهد مرز مطالبات معیشتی مردم از مرز امنیت و اقتدار کشور جداست/ انتخابات پرشور، دشمن را از ضربه زدن به کشور نا امید می‌کند/ مجلس قوی به رفع مشکلات معیشتی مردم کمک می‌کند

  • آیت الله آملی لاریجانی همه با هر سلیقه ای که دارند در انتخابات شرکت کنند و اهتمام خود را به نظام جمهوری اسلامی و بحث اهمیت سرنوشتی که در دست خود مردم است، نشان بدهند
  • حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع راهپیمایان 22 بهمن قم
  • رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام - کشورهای مسلمان به یاری دولت و مردم رنج دیده لبنان برخیزند
  • کمیسیون ویژه بررسی مشکلات اقتصادی کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است
  • آیت‌الله آملی‌لاریجانی شورای نگهبان بر اساس مرّ قانون عمل می‌کند
  • هیچ نظامی در دنیا قابل پیاده شدن نیست مگر اینکه مردم همراهی کنند / این معامله ننگین قرن هم پا نخواهد گرفت / همه با هر سلیقه ای که دارند در انتخابات شرکت کنند
  • امروز کار دانشگاه یک کار جهادی است
  • رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ملت های مسلمان خواب عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را آشفته می کنند
  • قدردانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از بیانات و الطاف رهبر معظم انقلاب

درسگفتارها

اصول برائت - جلسه هشتاد و سوم
اصول برائت - جلسه هشتاد و سوم
نظر محقق اصفهانی در اختلاف دو مسأله از حیث اثر بحث در فرمایش محقق اصفهانی در فرق بین بحث حظر و اباحه و بحث برائت و اشتغال بود. ایشان فرموده بودند که دو مسأله از جهت موضوع و مناط و اثر فرق دارند ولی در محمول فرق ندارند. اختلاف از جهت موضوع و مناط را بررسی کردیم. به نظر ما فرمایشات ایشان در هر دو، از جهات متعددی مخدوش بود....
اصول برائت - جلسه هشتاد و دوم
اصول برائت - جلسه هشتاد و دوم
اختلاف موضوعی دو مسأله در نظر محقق اصفهانی ایشان بحث را از اختلاف در موضوع شروع کرد و فرمود موضوع در قاعدۀ حظر و اباحه عبارت است از ذات فعل با قطع نظر از ورود حکم شرعی. در حالی که در بحث برائت و احتیاط ما از فعلی که مشکوک‌الحرمة و الحلیة یا مشکوک‌الوجوب و الحلیة است؛ بحث می‌کنیم. یعنی از فعلی که ورود شرع اجمالاً در آن ملحوظ است و شک داریم واجب است یا مباح یا اینکه شک داریم حرام است یا مباح، بحث می...
اصول برائت - جلسه هشتاد و یکم
اصول برائت - جلسه هشتاد و یکم
بحث در تنقیح قاعدۀ اصالة‌الاباحه بود و گفتیم که قبل از اینکه ادلۀ طرفین در مسأله بحث شود، باید نکاتی در تنقیح مسأله بیان شود. نکتۀ سوم در جلسۀ گذشته بحث شد و این بود که در معنای قید قبل‌الشرع یا قبل از ورود شرع، در دلیل چند محتمل وجود دارد. برخی از محتملات را عرض کردیم. یکی از آن محتملات با قطع نظر از ملاحظۀ دلیل حکم یا به نظر محقق اصفهانی با قطع نظر از ورود حکم است. اما این قطع نظرها نیاز به یک د...
اصول برائت - جلسه هشتادم
اصول برائت - جلسه هشتادم
از اینجا به نکتۀ دوم وارد شدیم که اصلاً ما اباحۀ عقلی داریم یا نه. گفتیم از دو جهت محل بحث است. برخی گفته‌اند که ما در احکام عقلی، چهار حکم بیشتر نداریم. این مطلب را صاحب فصول از برخی از معاصرین نقل می‌کند و مرحوم ملا آقای دربندی نیز در خزائن از محقق ثالث نقل می‌کند. اشکالی که شده این است که برخلاف اصل حکم عقل در مثل قبح ظلم و حسن احسان و عدل، بحث در اباحه مسلم نیست. بنابراین چیزی نمی‌توانید بگویی...
اصول برائت - جلسه هفتاد و نهم
اصول برائت - جلسه هفتاد و نهم
تفسیر محقق اصفهانی از «قبل ورود الشرع» نظیر این بحث در کلام مرحوم محقق اصفهانی هم آمده است. ایشان ذیل فرمایش مرحوم آخوند در کفایه که در بحث احتیاط آمده، می‌فرماید: تحقيق المقام: أن مسألة الحظر و الاباحة، و مسألة البراءة و الاحتياط مختلفتان موضوعا و ملاكا و أثرا، لا محمولا، فلا وجه للاستدلال باحداهما على الأخرى....
اصول برائت - جلسه هفتاد و هشتم
اصول برائت - جلسه هفتاد و هشتم
قید «قبل ورود الشرع» در کلمات اصولیین بحث ما در قاعدۀ حظر و اباحه بود که «هل الاصل فی الاشیاء علی الحظر أو الاباحه». از این بحث به اصالة الاباحه یا در مقابلش اصالة الحظر تعبیر می‌کنند. در بحث گذشته رسیدیم به اینجا که ـ به خلاف برخی تصنیف‌های قرن چهارم و پنجم از سید مرتضی و شیخ طوسی یا ظاهر کلام شیخ مفید که قید قبل ورود شرع را نیاورده‌اندـ متأخرین از این بزرگواران تعبیر «قبل از ورود شرع» یا «قبل ال...
اصول برائت - جلسه هفتاد و هفتم
اصول برائت - جلسه هفتاد و هفتم
خلاصه بحث گذشته بحث در قاعدۀ اصالة‌الاباحه به معنای دوران بین حظر و اباحه بود. مسائلی همچون تنقیح موضوع این اصل، حکم و محمولش و اینکه قوه‌ای که حکم می‌کند عقل است یا شرع یا هر دو، مسائلی است که لزوم دارد ما بفهمیم. در کلمات قوم در این جهت اختلاف عجیبی وجود دارد. ما ناگزیریم که به متون تاریخی مراجعه داشته باشیم تا ببینیم که اصل این قضیه چه بوده است. بزرگانی همچون شهید صدر فرمایش این بزرگان را به گو...
اصول برائت - جلسه هفتاد و ششم
اصول برائت - جلسه هفتاد و ششم
خلاصه کلام شیخ مفید (ره) بحث ما در اصالة‌الاباحه به معنای دوران بین حظر و اباحه بود که یک مسألۀ مطرح در علم اصول بوده و ادعا شده که با بحث برائت و احتیاط ارتباط دارد. در ادامه باید بحث شود که آیا چنین ارتباطی وجود دارد یا نه. جلسۀ گذشته به فرمایش شیخ مفید رسیدیم و عبارت ایشان را خواندیم. عبارت‌های ایشان ظاهراً دلالتی بر مسألۀ شک در تکلیف یا بحث حق‌الطاعه و مولویت مولا ندارد؛ از جهت اینکه یک ظهوری ...
اصول برائت - جلسه هفتاد و پنجم
اصول برائت - جلسه هفتاد و پنجم
اولین جلسۀ بحث اصول امسال را در حالی شروع می­کنیم که از زیارت دوستان محروم هستیم و متأسفانه این بلیّۀ کرونا هنوز در داخل و خارج از کشور وجود دارد. ما از خداوند متعال می‌خواهیم که این بلیّه را هر چه زودتر رفع بفرماید و زندگی مردم به حال طبیعی برگردد. انشاءالله یکی از الطاف خداوند این باشد که ما در درس‌ها دوستان را زیارت کنیم و آن حالت نشاط و سرزنده‌گی بحث‌ها برگردد. اما بر اساس «ما لا یدرک کلّه لا ...
اصول برائت - جلسه هفتاد و چهارم
اصول برائت - جلسه هفتاد و چهارم
موضوع: تبیین و نقد کلام محقق روحانی در نقد قبح عقاب بلا‌بیان خلاصه بحث گذشته بحث در فرمایش صاحب منتقی در بحث قبح عقاب ‌بلا‌بیان بود. ایشان نهایتاً معتقد است که قبح عقاب ‌بلا‌بیان مبنای درستی ندارد و به تعبیر ایشان «فالقاعدة المشهورة لا أساس لها»، شبیه تعبیری که شهید صدر فرموده بودند منتهی راهی که ایشان برای انکار قبح عقاب ‌بلا‌بیان دارند، می‌توان گفت کلّاً فرق می‌کند با آن طریقی که شهید صدر طی کرد...