هدر صفحات هدر صفحات

آیت الله صادق آملی لاریجانی حضور مردم در پای صندوق های رای نشان می دهد مرز مطالبات معیشتی مردم از مرز امنیت و اقتدار کشور جداست/ انتخابات پرشور، دشمن را از ضربه زدن به کشور نا امید می‌کند/ مجلس قوی به رفع مشکلات معیشتی مردم کمک می‌کند

  • آیت الله آملی لاریجانی همه با هر سلیقه ای که دارند در انتخابات شرکت کنند و اهتمام خود را به نظام جمهوری اسلامی و بحث اهمیت سرنوشتی که در دست خود مردم است، نشان بدهند
  • حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع راهپیمایان 22 بهمن قم
  • رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام - کشورهای مسلمان به یاری دولت و مردم رنج دیده لبنان برخیزند
  • کمیسیون ویژه بررسی مشکلات اقتصادی کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است
  • آیت‌الله آملی‌لاریجانی شورای نگهبان بر اساس مرّ قانون عمل می‌کند
  • هیچ نظامی در دنیا قابل پیاده شدن نیست مگر اینکه مردم همراهی کنند / این معامله ننگین قرن هم پا نخواهد گرفت / همه با هر سلیقه ای که دارند در انتخابات شرکت کنند
  • امروز کار دانشگاه یک کار جهادی است
  • رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ملت های مسلمان خواب عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را آشفته می کنند
  • قدردانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از بیانات و الطاف رهبر معظم انقلاب

درسگفتارها

فقه وقف - جلسه هشتاد و سوم
فقه وقف - جلسه هشتاد و سوم
بحث در ماهیت وقف بود که که برخی از فقهاء به عنوان مقدمه در بحث وقف علی من ینقرض مطرح کرده­اند. نظر مرحوم صاحب عروه که وقف را ایقاف می­دانستند مطرح کردیم و اجمالا راجع به آن صحبت کردیم. فرمایش مرحوم آخوند در رسالۀ وقف را نیز آوردیم که ایشان معتقد می‌شود که حقیقت وقف حبس است منتهی حبس دو مرتبه دارد، یکی مرتبه ادون و دنیا، که همان حبس اصطلاحی و حبس بالمعنی الخاص است که در شرع موضوع آثار است و شاید هم...
اصول برائت - جلسه هشتاد و سوم
اصول برائت - جلسه هشتاد و سوم
نظر محقق اصفهانی در اختلاف دو مسأله از حیث اثر بحث در فرمایش محقق اصفهانی در فرق بین بحث حظر و اباحه و بحث برائت و اشتغال بود. ایشان فرموده بودند که دو مسأله از جهت موضوع و مناط و اثر فرق دارند ولی در محمول فرق ندارند. اختلاف از جهت موضوع و مناط را بررسی کردیم. به نظر ما فرمایشات ایشان در هر دو، از جهات متعددی مخدوش بود....
فقه وقف - جلسه هشتاد و دوم
فقه وقف - جلسه هشتاد و دوم
نظریه اول: (این نظریه در کلمات شیخ نیامده و جزء آن سه نظریه نیست) فرمایش مرحوم سید بود در تکمله عروه در همین بحث وقف، لعل در جاهای دیگر هم ایشان مطلب را آورده باشه، که وقف ایقاف است. فرمایش مرحوم سید را مرحوم امام ره هم در تحریر الوسیله اختیار می‌کنند، گرچه مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی در وسیله جور دیگری فرموده بودند و مطلب را بر اساس اینکه وقف ایقاف است مطرح نکرده بودند. در مسأله 67 وسیله و تحریرال...
اصول برائت - جلسه هشتاد و دوم
اصول برائت - جلسه هشتاد و دوم
اختلاف موضوعی دو مسأله در نظر محقق اصفهانی ایشان بحث را از اختلاف در موضوع شروع کرد و فرمود موضوع در قاعدۀ حظر و اباحه عبارت است از ذات فعل با قطع نظر از ورود حکم شرعی. در حالی که در بحث برائت و احتیاط ما از فعلی که مشکوک‌الحرمة و الحلیة یا مشکوک‌الوجوب و الحلیة است؛ بحث می‌کنیم. یعنی از فعلی که ورود شرع اجمالاً در آن ملحوظ است و شک داریم واجب است یا مباح یا اینکه شک داریم حرام است یا مباح، بحث می...
فقه وقف - جلسه هشتاد و یکم
فقه وقف - جلسه هشتاد و یکم
بحث در جلسه قبل به اینجا منتهی شد که گوئی برخی مستدلین دلیل پنجمی بر بطلان وقف علی من ینقرض اقامه کرده اند. و آن دلیل این است که لازمه صحت وقف بر من ینقرض این است که ملک منتقل به موقوف علیهمی که منقرض می شوند منتقل شود و لازمۀ انتقال ملک این است که عند الانقراض،د میراث ورثه موقوف علیهم گردد نه اینکه بازگردد به مالک، و چون بازگشت به مالک مسلم است باید ملتزم شویم که وقف صحیح نیست و حبس است و ملک به ...
اصول برائت - جلسه هشتاد و یکم
اصول برائت - جلسه هشتاد و یکم
بحث در تنقیح قاعدۀ اصالة‌الاباحه بود و گفتیم که قبل از اینکه ادلۀ طرفین در مسأله بحث شود، باید نکاتی در تنقیح مسأله بیان شود. نکتۀ سوم در جلسۀ گذشته بحث شد و این بود که در معنای قید قبل‌الشرع یا قبل از ورود شرع، در دلیل چند محتمل وجود دارد. برخی از محتملات را عرض کردیم. یکی از آن محتملات با قطع نظر از ملاحظۀ دلیل حکم یا به نظر محقق اصفهانی با قطع نظر از ورود حکم است. اما این قطع نظرها نیاز به یک د...
فقه وقف - جلسه هشتادم
فقه وقف - جلسه هشتادم
در بیان ادله بر عدم صحت وقفا بودیم. عرض کردیم ابتداءا باید ببینیم ادله بطلانی که در وقف الی مدة بحث کردیم در اینجا نیز جاری است یا نه، و آیا دلیل جدید مخصوص به فرع حاضر بر بطلان وجود دارد یا نه. پس بررسی این ادله نوبت به دلیل بر صحت می رسد. سابقا در بحث بطلان وقف الی مدة ما اقلا چهار دلیل را بحث کرده بودیم، که در طی جلسات گذشته تطبیقش را به مورد وقف علی من ینقرض بحث کردیم. روشن شد که آن چهار دلیل ...
اصول برائت - جلسه هشتادم
اصول برائت - جلسه هشتادم
از اینجا به نکتۀ دوم وارد شدیم که اصلاً ما اباحۀ عقلی داریم یا نه. گفتیم از دو جهت محل بحث است. برخی گفته‌اند که ما در احکام عقلی، چهار حکم بیشتر نداریم. این مطلب را صاحب فصول از برخی از معاصرین نقل می‌کند و مرحوم ملا آقای دربندی نیز در خزائن از محقق ثالث نقل می‌کند. اشکالی که شده این است که برخلاف اصل حکم عقل در مثل قبح ظلم و حسن احسان و عدل، بحث در اباحه مسلم نیست. بنابراین چیزی نمی‌توانید بگویی...
فقه وقف - جلسه هفتاد و نهم
فقه وقف - جلسه هفتاد و نهم
پذیرش ملازمه بین وقف علی من ینقرض و توقیت در ملکیت از طرف مرحوم سید از جمله مرحوم سید در تکلمه عروه می فرماید[1]: «و ما یقال من أنه لا معنی للتملیک الی مدة و لازم الصحة وقفا ذلک. فیه أنه لا مانع منه، فإن الظاهر عدم الاشکال فی الوقف علی زید الی سنة أو ازید مثلا ثم علی الفقراء فصار ملکیة زید الی سنة و لا فرق بین أن یذکر المصرف بعد المدة کهذا الفرض أو لم یذکر کما نحن فیه». ایشان وقتی می گوید لازم الص...
اصول برائت - جلسه هفتاد و نهم
اصول برائت - جلسه هفتاد و نهم
تفسیر محقق اصفهانی از «قبل ورود الشرع» نظیر این بحث در کلام مرحوم محقق اصفهانی هم آمده است. ایشان ذیل فرمایش مرحوم آخوند در کفایه که در بحث احتیاط آمده، می‌فرماید: تحقيق المقام: أن مسألة الحظر و الاباحة، و مسألة البراءة و الاحتياط مختلفتان موضوعا و ملاكا و أثرا، لا محمولا، فلا وجه للاستدلال باحداهما على الأخرى....